Εγκυμοσύνη και Διατροφικές Διαταραχές

Περίπου 7.5 % των γυναικών πάσχουν από μία διατροφική διαταραχή στην διάρκεια της εγκυμοσύνης (ανορεξία, βουλιμία). Οι διατροφικές διαταραχές είναι σοβαρές ψυχιατρικές παθήσεις. Συχνά συνοδεύονται με το άγχος ή και την κατάθλιψη. Αν έχετε ένα ιστορικό με διατροφικές διαταραχές ή το βιώνετε αυτή την στιγμή, είναι κατανοητό πως η εγκυμοσύνη θα αναδείξει τις ανησυχίες που έχετε για την σωματική σας εικόνα. Είναι σημαντικό να προετοιμαστείτε για την εγκυμοσύνη αν μπορείτε.

Πριν την Εγκυμοσύνη

  • Συζήτησε τα σχέδια σου περί εγκυμοσύνης με τον οικογενειακό γιατρό ή θεραπευτή σου
  • Αποδέξου ότι το σώμα σου θα περάσει από μεγάλες αλλαγές. Μην θεωρείτε ότι τα προβλήματα με την εικόνα του σώματος μπορούν να ξεπεραστούν χωρίς ειδική στήριξη.
  • Προτιμήστε επαγγελμάτιες υγείας που έχουν γνώσει και εμπειρία στην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών.
  • Εφαρμόστε ένα δικτύο στήριξης.
  • Καθορίστε όρια με φίλους, μέλη της οικογένειάς και συνεργάτες.

Στην διάρκεια της Εγκυμοσύνης

  • Να είστε ειλικρινής με την ομάδα περιγεννητικής φροντίδας για το ιστορικό σας με τις διατροφικές διαταραχές.
  • Αναζητήστε Στήριξη από ομάδες για την αντιμετώπιση διατροφικών διαταραχών οι οποιοί αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που βιώνετε.
  • Εξασκηθείτε αν το επιτρέπει ο γιατρός σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε μία υγιής προσέγγιση στην εξάσκηση.
  • Διαμορφώστε την ρουτίνα σας στην εγκυμοσύνη και όχι την εγκυμοσύνη στην ρουτίνα σας. Αν χρειαστεί, ελλατώστε το φορτίο.

Τί προτείνουμε να ΜΗΝ κάνετε

  • Να αγνοήσετε τα συναισθήματα σας. Αν έχετε ανησυχίες πριν, κατά ή μετά την εγκυμοσύνη να μην διστάσετε να μιλήσετε σε θεραπευτή.
  • Συγκεντρωθείτε στο βάρος. Δεν υπάρχει λόγος να ζυγίζεστε κάθε μέρα και το μόνο που θα κατορθώσει είναι να αυξήσει το άγχος σας. Αφήστε τον γιατρό σας να παρακολουθεί το βάρος σας.
  • Να απευθυνθείτε στα ΜΜΕ για πληροφορίες σχετικά με το σώμα στην εγκυμοσύνη και την σωματική εικόνα μετά τον τοκετό. Η εμμονή με την εικόνα του σώματος αυξάνεται από την κοινωνική πίεση.
  • Να μην Απομονωθείτε. Η εγκυμοσύνη, η μητρότητα και η γονεϊκότητα είναι περίοδοι αυξημένου συναισθηματισμού και όλοι χρειάζονται στήριξη στην μετάβαση αυτών των ρόλων.

Να έχετε υπ’ ὀψην:

  • Αν υποφέρετε από σοβαρή κατάθλιψη ή ιδεοψυχαναγκασμό, ίσως χρειαστείτε φαρμακευτική αγωγή ακόμη και κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης.
  • Μπορεί να χρειαστείτε επιπλέον ραντεβού με τον γιατρό για να παρακολουθούν την ανάπτυξη του μωρού.
  • Σεμινάρια για την εγκυμοσύνη, τον τοκετό και τις δεξιότητες ως γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην προετοιμασία της μητρότητας.
  • Επιτρέψτε τον γιατρό που ανέλαβε την παρακολούθηση της εγκυμοσύνης σας να σας ζυγίζει για να παρακολουθεί την ανάπτυξη του μωρού. Αν είναι δύσκολο για εσάς πείτε την ομάδα φροντίδας σας να μην σας ανακοινώνουν το βάρος.

Όταν έρθει το Μωρό

  1. Θυμηθείτε πώς η δική σας σωματική και συναισθηματική υγεία είναι κρίσιμη για το νεογνό σας.
  2. MEDIA DETOX ! Αντισταθείτε στον πειρασμό της κοινωνίας να αποκτήσετε το σώμα που είχατε πριν την εγκυμοσύνη σε χρόνο ρεκορ.
  3. Αντιληφθείτε την ανάρρωση σας ως μία συνεχόμενη διαδικασία που θα σας βοηθήσει να φτάσετε στην πλήρη ικανότητα σας ως μητέρα και άτομο.
  4. Αναζητείστε στήριξη αν την χρειαστείτε. Στην Ελλάδα υπάρχει η ΜΚΟ Ανασα

Βιβλιογραφία

Από το Εργαστήριο SOPHROSYNA: Σωματικές Αλλαγές και Διάθεση

National Eating Disorders Association. www.NationalEatingDisorders.org

South London and Maudsley NHS Foundation Trust, Eating Disorders Clinic

 


© 2021 SOPHROSYNA Χρυσάνθη Γεωργιάδου Υπηρεσίες Ψυχολόγου